December: de tijd van overstappen?

December is de maand van de feestdagen. Hoe dan ook: ze komen jaarlijks terug. Wat in december ook jaarlijks terugkomt, zijn de ‘overstapweken’. Ik noem ze bewust maar even zo. Want of het nou gaat om je zorgverzekering, je telefoonabonnement of je internetabonnement: in december word je meegenomen in de wereld van ‘het overstappen naar een ander’.

Vergelijken loont

En dat is niet voor niets. Vaak loont het om ‘gewone’ zaken waarvoor je betaalt, eens goed tegen het licht te houden. Betaal je niet teveel? Of kan je bij een ander dezelfde of betere service krijgen, maar dan tegen minder kosten?

Voor ‘zakelijk overstappen’ gelden bijna precies dezelfde regels. Ook als je het hebt over je huidige accountantskantoor, accountant en/of belastingadviseur. Vergelijken loont echt. Misschien zet deze blog je aan het denken om toch eens verder te kijken. Ik geef je hieronder een aantal voorbeelden uit de praktijk.

Jaarrekening: leuk voor in de kast

Wat ik vaak te horen krijg van ondernemers (ZZP’ers, midden MKB) is dat ze van hun huidige accountantskantoor een factuur krijgen voor hun jaarrekening, met een bedrag waar je ‘u’ tegen zegt: maar liefst €3.000,-. Dat is niet alleen ‘schrikbarend veel’, maar wat misschien nog schrikbarender is, is dat zo’n jaarrekening heel vaak rechtstreeks in de archiefkast belandt. En waar ook nog eens niemand meer om vraagt.

Want wat veel ondernemers niet weten, is dat het laten opstellen van een jaarrekening in veel gevallen niet eens noodzakelijk is. Dat kan dus echt anders: ik kijk met mijn klanten altijd wat echt noodzakelijk is en tegen welke kosten. En dat is echt geen €3.000, kan ik je vertellen!

Vage facturen, hoge kosten

Ook verbaas ik me altijd over de omschrijving die accountskantoren op hun facturen zetten. Bijvoorbeeld ‘werkzaamheden december’ of iets dergelijks, zonder enige verdere uitleg. En ook nog eens met een ‘vaag’ bedrag erachter. Heel slim bedacht natuurlijk, want zo kan je klant nooit achterhalen wat je nou precies gedaan hebt. Maar bij mij gaan hier de nekharen echt recht van overeind staan. De klant heeft altijd recht op duidelijkheid en mag nóóit voor verrassingen komen te staan.

Daarom maak ik vaste prijsafspraken per jaar. Geen poespas. En ik factureer per maand. Je weet vooraf waar je aan toe bent en wat ik voor je kan doen. En als er toch meer moet gebeuren dan vooraf ingeschat is, stemmen we dat éérst onderling af. Je krijgt nooit zomaar een verrassende factuur.

Hoor je me wel?

En als laatste een vaak gehoorde klacht: men voelt zich niet serieus genomen. En dan gaat het met name over ZZP’ers die klant zijn bij een (groter) accountantskantoor. Hoe ze dat merken? Een vraag stellen, maar pas na twee weken antwoord krijgen. Überhaupt nooit iemand spreken, geen proactieve houding ondervinden. Jaarcijfers pas ontvangen ver na de zomerperiode. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zekerheden van Edwin Excelleert

Nu wil ik hier echt geen ‘wij van WC-eend’-achtige blog van maken. Maar ik geef je een paar zekerheden:

  • Mijn klanten krijgen binnen twee dagen antwoord op een vraag;
  • Ik bezoek mijn klanten fysiek en spreek ze telefonisch maandelijks (proactief) en op afspraak (reactief);
  • Voor al mijn klanten heb ik kort na afloop van het boekjaar de jaarcijfers klaar.

Is het nu tijd om te vergelijken en over te stappen? Dat kun je het beste zelf beslissen. Maar als je meer wilt weten, wilt sparren of gewoon een kop koffie wilt komen drinken: je bent van harte welkom. Succes met beslissen!

De blauwe envelop… help!

De blauwe envelop… help! De titel van deze blog verraadt al waar ik het over [meer lezen]

Profiteren kun je leren – dit jaar nog!

Profiteren kun je leren - dit jaar nog!Langzaamaan gaan we richting het einde van 2020. [meer lezen]

Erfenis of ergernis? Wees op tijd!

Erfenis of ergernis? Wees op tijd!Nu ik deze blog schrijf, hebben we de persconferentie over [meer lezen]

Zakelijk of privé?

Zakelijk of privé?Bij het schrijven van deze blog, leven we eind augustus. De scholen zijn [meer lezen]

Van belasting naar bevrijding

Van belasting naar bevrijdingBelasting. Bij het woord alleen al, krijgen veel mensen al een vieze [meer lezen]

Droogte? Sproeien mag, maar voorkom nattigheid

Droogte? Sproeien mag, maar voorkom nattigheidDe afgelopen jaren is het klimaat steeds verder veranderd. Daar [meer lezen]